Pages

Tuesday, January 5, 2010

Keluarga Besar Imam Kolah x Anjang Saadiah

Seluruh keluarga besar Imam Kolah dengan Anjang Saadiah adalah ketrunan Daeng Selili. Imam Kolah anak kepada Daeng Sura cucu Daeng Abdullah atau Tok Anjang atau Tok Enggang cicit kepada Daeng Selili manakala Anjang Saadidiah anak Busu Manjang cucu Daeng Mat Tara atau Tok Tongkat cicit kapada Daeng Selili jadi mereka berkahwin dua sepupu atau semoyang.

Keluarga ini meliputi anak cucucicit Hajah Inah bermula dari Ahmad Saad, Abdul Hamid dan Mat Jihin mereka ini kebanyakan menetap di Sayung, Kuala Kangsar.
Keluarga kedua ialah dari anakcucucicit Andak sariah terdiri dari Keluarga Mat Noh, Hassan dan Robiah di sayong dan di Manong
Seterusnya dari keluarga Haji Latif terdiri daripada anakcucu Haji Majid di Nibong Tebal Pulau Pinang, Rokiah, Abas dan Rashidah di Sayung dan Talang Kuala Kangsar.
Seterusnya keluarga besar Ibrahim dengan anak-anaknya Ali Osman, Alang Jemari, Anjang Sadah, Putih Rahmah dan Itam Razak kebanyakan mereka di Sayung,

Keluarga Itam Abu Bakar, Abdul Rahman, Ngah Nordin( Pek), mereka ini menetap di Sayong Lembah, Abdul Rahim di Taiaping, menakala Taharim di Padang Assam, Mahadi di Lubuk Merbau, Mat Som @ Abdul Razak di Sungai Rokam Ipoh dan terakhir Mat Ali.

Keluarga Putih Tijah iaitu Umi Kelsum, Ainah dan Hasmah, keluarga Timah, Teh Som dan Meah berkeluarga di Sayung.
Mahmud dengan keluarga Mat Adam, Maimunah dan Saayah di Manong
Yang bongsu Chu Yan dengan keluarga Kasim, Nazri di Ipoh Sulaiman dan Hasnan di Sayong dan Anson di Padang Rengas. Dengan ini kebanyakan keluarga Imam Kolah dengan Anjang Saadiah di Sayung Kuala Kangsar.
Keluarga besar Busu Manjang mentua Imam Kolah bapa Anjang Saadiah juga keturunan Daeng Selili kebanyakan di Sayung dan Kota Lama Kanan Kuala Kangsar.

3 comments:

  1. Assalamualaikum, keluarga Itam Abu Bakar, Abdul Rahman, Pek (?), Abdul Rahim, Alang Taharin dan Mahadi baru 6 beradik. Saya telah dimaklumkan dari arwah Ibu saya Haziah binti Mat Ali bahawa sebenarnya adalah 7 beradik. Nama yang tercicir adalah Mat Ali.

    Juga dimaklumkan bahawa mengikut adat orang Perak jika ada 7 beradik lelaki salah saorang kena diserahkan kepada Sultan untuk diambil sebagai anak angkat tuanku. Pada masa itu Sultan Abdul Jalil telah melihat ketujuh-tujuh beradik dan telah memilih Mat Ali.

    Sultan Abdul Jalil hanya memerintah hanya 2 tahun sahaja iaitu dari 1916-1918 dan mangkat pada tahun 1918. Tok Mat Ali dapat tapak rumah disebelah KED (Tenaga Nasional)Bukit Chandan tetapi telah dijual oleh bapa saudara (arwah Haji Hashim isteri Kamasinah binti Mat Ali) elak perbalahan keluarga.

    Juga diceritakan Mahadi oleh arwah ibu tentang beliau. Beliau salah saorang yang bijak dalam pelajaran telah terpilih memasuki Kolej Melayu Kuala Kangsar (Pada masa itu Kolej ini untuk keluarga bangsawan sahaja). Tapi sayang beliau masuk hanya tak lama, lepas itu beliau menolak masok ke kolej. Sebab menolaknya kerana beliau risau dakyah kristien hebat pada masa itu dan takut hilang iman dan menetap di Lubuk Merbau.

    Mat Ali ada lima anak i)Kamasinah ii)Haziah iii) Hairidi - Tmn Perpaduan, Tambun iv)Zainal Abdidn v)Kusyairi - Felda Tolak Selatan, masih hidup.

    Insyaallah jika saya terjumpa buku catatan salasilah, saya akan maklumkan. Buku ini dicatitkan oleh arwah ayah saya Haji Mohamad Zamri bin Alang Saleh bin Alang Noh pada 1970'an.

    All information he got from relative from Bukit Chandan, Talang, Padang Asam, Kota Lama mostly Sayong and Bendang Kering. Buat masa ini buku ini miss place some where in my house. Arwah doesn't put footnote the person he contact. Wassalam.

    My address:

    Abdullah Shahimi bin Haji Mohamad Zamri
    No. 5, Jalan Taman Melati 6
    Taman Melati Setapak
    53100 KUALA LUMPUR.

    ReplyDelete
  2. sejak kematian isteri tersayang masih tak ada mood hendak mengkaji dan menulis munkin selepas 100 hari mungkin ada mood dan banyak yang telah dirancang.

    ReplyDelete
  3. salam

    saya malihah alisaa, cucu kepada hj hashim dan putih kamasinah mohd ali

    ReplyDelete