Pages

Thursday, August 12, 2010

Haji Sulaiman dan Pan Jepun


Jika seseorang mahu mencari salasilah dirinya perlu kaji kedua ibubapa, kemudian empat datuk dan seterusnya lapan neneknya. Saya mengesan opahperempuan iaitu isteri datuk Haji Latif iaitu Teh Mawi.

Tidak banyak diketahui oleh itu saya cuba bertanya beberapa orang tua di Sayung. Dikatakan bapa Teh Mawi ialah Haji Sulaiman dan ibunya pula Pan Jepun, dikatakan opah saya itu rupa jepun tetapi bukan orang jepun.

Mengikut kakak sepupu saya Yang Za, anak sulung Meor Kasah tinggal di Talang mengatakan Teh Mawi mem[unyai bebera orang adik beradik ia itu Haji Luwi beristeri tiga orang dan salahorang anaknya ialah Che Rahmah yang bersuamikan Hj Saad bapa saudara sepupu saya anak cucu Imam Kolah. Anak-anak Che Rahmah yang saya kenal Hasan Basri tinggal di Taman Pewira di Ipoh dan yang lain cucunya posman pejabat pos Kuala apa yang di kenali dengan nama Jo sahaja.

Yang lain ialah Kulup Kecik beristerikan Alang Saemah juga d\nenek saudara Ngah Karim anak Busu Manjang. Keluarga ini juga beberap orang yang kenal seperti Hajah Zawiyah mertua Hj Sulaiman Hj Majid sepupusaya. Yang lain Kamilah dan Utih.

SeterusnyaHaji Pelat masih lagi mencari kalau tka silap anaknya Wan Tipah tinggal di Talang Hilir. Anjang Selong munkin dapat di kesan dengan Maktar tinggal di Sayung Tebing, yang lain ialah Rahman tinggal di Kuala Lumpur'

Ngah Mariah mungklin dapat dikesan dengan anak Jerais seperti Khadijah tinggal di Sayung Tebing dan m\Mat Din tinggal di rumah tua di Talang. Alang Sariah tak tahu mana-mana keluarganya. Terakhir Anadk Masuri mungkin jua tinggal di Talang sepert anak-anak cucu Sidek Kapung di Talang, Mat Deris dan Razali juga tinggal di Talang Hilir Kuala Kangsar.

Terakhir ialah Teh Mahwi bersuamikan Haji Latih (lihat keluarga Haji Latih dalam blog ini terdahulu)

Susunan kekeluargaan tak pasti siapa yang tua dan yang bungsu saya seru para pembaca sesiapa tahu hal kekeluargaan ini berhubunglah dengan penulis atau tulis dalam komen atau email kepada penulis: ahmadckk@gmail.com

No comments:

Post a Comment