Pages

Sunday, July 24, 2011

Abstract International Diaspora Bugis Convention

Sejarah kedatangan Bugis ke Perak khasnya bermula pada awal abad lapan belas. Sejak pengaruh Bugis bertapak kuat dalam kehidupan masyarakat tempatan. Pengaruh sistem berajala di Perak agak unik dan berlaian dengan negeri lain di Perak, sistem ini berasakan adat temenggung waris pemerintahan Sultan dimulakan dengan waris tertua dan lebih beragama dalam kerabat diraja, tidak seperti di negeri lain itu anak akan mewarisi tapuk pemerintahan bapanya. Sistem beraja di Perak biasanya adik sultan menjadi Sultan kerana adik menjadi waris tertua mewarisi dan lebih alim, diberi gelaran Raja Muda walau sudah tua. Mungkin anak Raja Perak gelaran yang lebih kecil.. Susunan kerabat diraja bermulan Sultan, Raja Muda, , Raja Dhilir, Raja Kecil Besar, Raja Kecil Sulung, Raja Kecil Tengah,Raja Kecil Bungsu.

Kedatangan Bugis ke Perak bermula dengan Daeng Selili, terdapat banyak cerita mula kedatangannya. Bermula dengan pada awal kurun ke 18, belanda menyerang Pulau Selewai, semua keluarga tempatn digulingkan atau dibunuh, jadi raja Wajo di Selatan Selewasi menyudup anak lelaki keluar yang masih kecil ke  Mekah di sana Daeng Selili belajar Agama apabila dewas balik ke Wajo, tetapi Wajo masih dibawah Belanda dan singgah di Aceh dan bernaungan bawah kerajaan Aceh. Perak di masa itu dibawah pengaruh Aceh dan Perak diancm lalun Perak meminta batuan Kerajaan Aceh dan menghantar Daeng Selili, dan dapat mengaman Perak daripda lanun diberi gelaran Maharaja Lela Pancung Tak Pertanya, kerana pengatahuan agama yang tinggi diberi gelaran Imam Peduka Tuan.

Kedatangan keturunan Bugis bermula dari Daeng Selili berkahwin dengan adik Sultan dan melahirkan empqat orang anak dan anak-anaknya berkawin dengan anak tempatan juga melahirksan ramai anak dan kebanyakan cucu Daeng Selili mempunyai berbilangan isteri dan melahirkan ramai anak. Kebanyak keturunan Daeng Selili sekarang generasi ke 8 dan 9 berada di kampung trasdisinal di tepi sungai Perak dari Teluk Intan hingga ke Kuala Kangsar seperti Sayung, Kota Kiri dan Kanan dan kawasan Bukit Chandan di kuala Kangsar.

Pengaruh Bugis begitu kuat terdapat sistem berkeluarga dengan gelaran dalam keluarga, sistem perkawinan dan pertunangan, sistem kelahiran anak dan menyambut kelahiran anak dan sismtem pemilihan petempatan banyakan petempatan bugis di tepi sungai terutama sungai Perak dengan rupa bentuk rumah kutai. Kita masih lagi dapat rumah lama dengan pengaruh kutai di sekitar kampunh-kampung di tepi sugai

No comments:

Post a Comment