Pages

Monday, May 16, 2011

Pakdenoran cucu Abu Kasim bin Alang Ahmad

Keluarga Abu Kasim bin Alang Ahmad tinggal di Sayung Lembah, Kuala Kangsar. Keturunan AKasim adalah dari Bugis daripada Daeng Selili yang bergelar Maharaja Pancung Tak Bertanya, pembesar diraja kesultanan Perak.

Secara ringkas AKasin bin Alang Ahmad bin Busu Manjang bin Tok Tongkat bin Daeng Selili. Tok Tongkat nama sebenarnya Daeng Mat Tara. Busu Manjang mempunya tiga orang isteri, ibu Alang Ahmad adal dari isteri ketiganya. Alang Ahmad beristerikan Ngah Pungut dikurniakan enam orang anak, yang sulung Abu Kasim, Enggok, Hapipah, Teh 'Esah, Bahyah dan Mahiyah.

Abu Kasim berkahwin dengan Siti Mariam dikatakan penghulu Mat Aris orang dari Negeri Sembilan merantau ke Utara Perak membina petempatan di Semanggul. Mereka dikuniakan empat orang anak dan seorang anak angkat dari Bagan Serai. Anak-anaknya Abdul Jalil (anak angkat) Esah, Rodziah, Mat Idris dan Hendun.

Kesemua anak-anak Abu Kasim tinggal di Kuala Kangsar, di kampung Talang, manakala anak lelakinya Mat Idris pencen pegawai Penjara tinggal di Taiping. Manakala keluarga sebelah Siti Mariam tinggal di Semanggul dan Batu Batu Kurau dan keluarga Abu Kasim tinggal di Sayung, Kuala Kangsar.

Saya pakdenoran adalah cucu Abu Kasim, cicit Alang Ahmad berketurunan Bugis Wajo. Saya dari anak Abu Kasim perempuan Esah tinggal di Bukit Chandan, Kuala Kangsar.

No comments:

Post a Comment