Pages

Wednesday, May 18, 2011

Siapa anak cucu cicit Imam Kolah (accik)

Imam Kolah bin Imam Tanjung bin Daeng Abdullah bin Daeng Selili. Isteri Imam Kolah ialah Anjang Saadiah bin Busu Manjang bin Mat Tara (Tok Tongkat) bin Daeng Selili

Imam Kolah dengan Anjang Saadiah dikuniakan sembilan orang anak, iaitu Hajah Enah, Andah Sariyah, Haji Lateh, Uda Ibrahim, Itam Abu Bakar, Mat Taib, Putih Tijah, Timah (Peah), Mahmud dan Chu Osman.

Bermmulakan Hajah Enah bersuamikan Mat Daud mereka mempunyai empat orang anak iaitu Long Tipah bersuamikan Maarof, Haji Saad beristerikan Hajah Rahmah, Abdul Hamid beristerikan Normah dan Mat Jihin beristerikan Mariam. Anak cucu keluarga ini adalah accik. Antara mereka yang pakde kenal Ahmmad Kecik anak Long Tipah, Raesah, Hasan Basri, Hamimah Arbidah anak Hj Saad dengan Hajah Rahmah, Keluarga Abdul Hamid yang saya kenal Salmah Yeop Harun dan keluarga Mat Jihin Zalimah dan Zubairi.

Keluarga Andak Sariyah dengan anak cucunya dari anak-anak Mat Noh dengan Anjang Tijah seperti Samsudin, Kamarudin, Rahmah, Mat Nordin; anak-anak Hasan dan anak-anak Robaayah

Keluarga Hj Lateh dengan Teh Mahwi pula dari ana-anak cucu Haji Majid, Abas, Rokiah dan Rasidah. Antaranya Haji Zambri, Badiozaman, Noriah, Sulaiman, Jamaliah, Ederis dan adik-adiknya.Keluarga ini ada beberapa orang pesonaliti seperti Datok Zainal Abidin dan penulis drama TV dan Radio Puan Maizura Ederis. Anak cucu Abas ialah pakde, Ramli, Zubairi, Nazri, Rani, Nor dan Fatimah. Anak-cucu Rokiah cuma cuma dari tiga keluarga sahaja iaitu keluarga Adenan, Sallehudin dan Mat Radzi.Dari keluarga Rasidah dari empat orang ananya iaitu Kamariah (Yong Za) Mahiah, Yang Rahimah dan Satariah. Mereka ini terdiri beberapa orang tokoh seperti Datok Dr Hashim Tajudin dan Datok Husaini Sulaiman.

Keluarga Uda Ibrahim terdiri daripada keluarga Ali Osman, Yang Jemari, Anjang Sidah, Putih Rahmah dan Itam Razak.Mereka yang saya kenali hanya beberapa sahaja seperti sebahagian keluarga Ali Osman iaitu Mat Tajudin, keluarga Yang Jemari hanya Cikgu Sudan, Cikgu Kader serta abang sulung meraka Hj Mat Not di Sungai Siput Utara, Yang lain dari keluarga Putih Rahimah seperti keluarga Zalimah dan Latifah.

Keluarga Itam Abu Bakar beristerikan Ngah Masa berdiri beberapa keluarga iatu Mat Ali, Ngah nordin, Alang Tahrim, Anjang Rahim, Mahadi dan Mat Som.

bersambung...

2 comments:

  1. maaf pakde sibuk dengan hal-hal lain, pakde akan sambung secepat mungkin

    ReplyDelete
  2. salam...
    tumpang tny ye, xde ke pentarikhan berkaitan umur mahupon tahun kematian bg imam kolah dan anak cucunya???

    ReplyDelete