Pages

Monday, January 19, 2009

Genarasi Pertama

Imam Kolah dengan isterinya Anjang Saadiah dikurniakan sembilan orang anak, 5 lelaki dan 4 perempuan. Yang lelakinya Hj Latih, Ibrahim, Itam Bakar, Mahmud dan Chu Yan yang perempuan ialah yang sulung Hjh Inah, Andak Sariyah, Putih Tijah dan Timah.

Hjh Inah berkahwin dengan Hj Daud dengan namanya bersankut paut hajah dan haji dan bapanya pula seorang imam dipercayaai telah memnuikan haji ke Mekah. Rasanya zaman dahulu hendah pergi ke menunaikaan haji mestilah mempunyai keupayaan yang lebih dari segi semangat, memampuan fizikal dan ekonomi mklumlah awal abad ke sembilan belas memaiki kapal layar dan perjalanan berbulan dan malah bertahun lamanya. Oleh itu kita sanjung semangat yang jitu yang ada dalam darah keturunan kita.

Hajah Inah dengan Hj Daud dikuniakan mengikut selidik saya 4 orang anak yang pertama Tipah, kedua Hj Saad, ketiga Abdul Hamid dan yang bongsu Mat Jihin.
Dalam kajian saya Tipah ini madul tidak mempunya anak ini bermakna ada keturnan kita yang mandul pada tiap genarasi.
Kedua Haji Saad berkahwin dengan Hj Rahmah saya rasa mereka ini menetap di Sayong Lembah dan membina keluara besar di sana.
Salah saorang yang membina keluarga di Sayong Lembah ialah Raasah yang berkahwin dengan Tasi Mt Tuah salah saorang anak yang dikenali ialah yang digelarkan Jo atau Johari posman Kuala Kangsar. Anak Raasah yang tua Mat Zelan berkeluarga dengan Andak cicit keturunan IK anak Mahadi anak Ibrahim anak IK manakala Mat Zelan piut IK iaitu anak Raasah anak Hj Saad anak Hj Inah anak IK. Mereka menetap di Sungai Rokan sama taman dengan Hj Abu Hassan Basri Ipoh

Anah Hj Ianh yang agak popular dalam keluarha ialah Hj Hasan Basri yang berkahwin dengan Hj Zawiyah kalau tak silap saya dari keluarga Osman Bashah adik kepada Mt Isa JP memang terkenal pada awal tahun 50han. Hj Abu Hasan Basri menetap di Taman Pewira di Sungai Rookan Ipoh. Yang lain anak Hj Inah ialah Hapidah isteri kepa Uztad Daham yang pernah menjadi guru agama di Brunei. Anak-anak yang lain ialah Hamimah berkeluarga dengan Nasarudin (tak tahu dimana) Azizah berkeluarga dengan Hj Saleh menetap di Sayong salah seorang anaknya Sufian (UMNO), seorang lagi Sofiah berlekeluarga dengan Hashim pencen RISDA menetap di Taiping, Rokiah berkeluarga dengan Ismail Hj Husin(Tak tahu) dan terakhirnya Zamin berkeluarga dengan Zariah tanpa ada keturunan menetap di Talang.

Anak Hj Inah yang lain ialah Abdul Hamid dan Mat Jihin mereka ini meenetap di Sayong Tengah dekedatan dengan tapak lama sekolah kabangsaan Sayong, mereka membina keluaraga di sama dengan nama Yeop Harun dan Pandak Ahmad dan anak Mat Jihin susah dikesana.

sesiapa yang dapat mengesan keluarga Hj Inah Mt Daud boleh memberi komen dalam ruangan ini dan akan saya masuk dalam blog utama.

No comments:

Post a Comment