Pages

Thursday, May 27, 2010

Keluarga Bahyah binti Alang Ahmad bin Busu Manjang

Isteri Busu Manjang Ketiga Ngah Sadiah dikuniakan dua orang anak sahaja iati Alang Ahmad dan Chu Aisah. Alang Ahmah berkeluarga dengan Alang Yah digelarkan dengan Ngah Pungut dikurniakan enam orang anak iaitu Abu Kasim, Engguk, Hapipah,Teh 'Aishah, Baghiyah dan Mahiah.

Keluarga Baghiyah binti Alang Ahmad

Baghiyah betermu jodoh dengan Abul Karim yang bersaudara dengan Mat Daud suami Teh 'Aisah.
Pasangan Baghiyah dengan Abdul Karim di kuniakan enam orang anak iaitu Abdul Karim, Kamaruzzaman, Ikram, Harun, Mohamad Hasbi dan Robaaishah.

Abdul Rahman dengan Saerah di kurniakan enam orang anak, mereka tinggal di Sayung Lemabah, anak sulungnya Norizan pesara guru bersuamikan Bashah orang Johor, meraka tinggal di Kampung Laksan, Jalan Datuk Sagor belakang Sekolah Menengah China Chong Wah.
Kedua Ideris beristerika dengan Latifah orang Sayung tinggal di Sayung Lembah, Ketiga Mohamad fauzi keempat Murad, kelima Maizun dan yang bongsu Duan.

Kamaruzzaman lebih dikenali dengan nama keluarga Pak Ngah Zam beristeri dengan sepupunnya Saerah anak kepada Mahiah. Mereka dikuniakan sembilan orang anak iaitu Yahya pesara tentera berpangkat Major beriterikan Hamsiah pesara kerani di pejabat keraan Kuala Kangsar. Mejer Yahya seorang aktivitis masyarakat tinggal di Simpang Tiga Talang, Kuala Kangsar dikuniakan enam orang anak iaitu Syazaima, Syazaili, Syazaifa, Syazaina, Syazaifi dan Syazaira iaitu empat perempuan dan dua lelaki iaitu Syazaili dan Syazaifi.
Anak-anak lain Pak Ngah Zam ialah Hanif, Rosley, Rosila Hanim, Rosmawan, Ahmad Zaini merupakan seorang wartawan Berita Harian dan berjawatan ketua pengarang Bahasa Melayu Berita Harian, yang lain ialah Kamal Arifin, Mohamad Shukri seorang guru di daerah Kuala Kangsar dan yang bongu Ahmad Sharibi.

Ikram beristerikan Noo tinggal di Sayung Lembah berdekatan dengan rumah Pakngah Zam dan Abdullah Sani. Psangan ini dikurniakan lima orang anak iaitu Abu Bakar Sharudin, Mili Iksan, Ismail, Zainal dan Fatimah

Harun beristerikan Kak Ani tinggal di Gombak Kuala Lumpur dikuniakan empat orang anak iaitu Zulkarnain, Hasami, Nor Asma dan Azizah. Harun lebih dikenali oleh keluarga sebagai Tak Harun merupakan seorang pesara pegawai kanan keranan pernah menjadi pembantu khas Tun Musa Hita semasa Tun menjadi menteri pelajaran.

Mohamad Hasbi berkeluarga denga Adayiyah orang sekampung kini tinggal di Taman Gombak Kuala Lumpur. Mat Hasbi merupakan pesara tentera dikurniakan lima orang anak iaitu Azman, Azhar, Nita, Nina dan seorang lagi bekerja di Dubai

Robaayah anak bungu Baghiyah bersuamikan Mohamad Sabtu inggal di Taman Indera Kayangan Kangar, Perlis. Merka berdua pesara guru dikurniakan empat orang anak aiatu Helmi seorang pegawai bank di Kuala Lumpur, Hilwani, Azri dan Aswani




(pembaca berkenaan harap kemas kini fakta dalam komen)

2 comments:

  1. Assalam.. seronok rasa dapat membaca cerita dan asal usul keluarga besar.. saya cuma pernah dengar nama-nama yang disebut melalui ayah dan ibu saya. ada beberapa kali melihat gambar tok saya bersama sultan Perak dalam buku tawarikh lepas tu lupa mana tok saya.memang dia orang Bugis.
    Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. Salam teman bernama Ahmad Zaini bin Kamaruzzaman. Teman nak buat pembetulan teks mengenai keluarga Kamaruzzaman. Kamaruzzaman lebih dikenali dengan nama keluarga Pak Ngah Zam beristeri dengan sepupunya Saerah bt Rehwan @ Pandak Ahmad, anak kepada Mahiah. Mereka dikuniakan sembilan orang anak iaitu Yahya Ariff pesara tentera berpangkat Major beristerikan Hamsiah pesara kerani di pejabat kerajaan Kuala Kangsar. Major Yahya seorang aktivitis masyarakat tinggal di Simpang Tiga Talang, Kuala Kangsar dikuniakan enam orang anak iaitu Syazaima, Syazaifa, Syazaina, Syazaifi dan Syazaira, iaitu empat perempuan dan dua lelaki iaitu Syazaili dan Syazaifi.
    Anak-anak lain Pak Ngah Zam ialah Abdul Hanif (bekerja sendiri di KL dan tinggal di Taman Melewar, Rossly (kerja di ibu pejabat polis Perak dan tinggal di Ipoh), Rozila Hanim (guru di Taiping) Rosmawar (guru di Terengganu), Ahmad Zaini (Ketua Pengarang Berita di Berita Harian dan tinggal di Batu Caves). Kamal Arifin (Pegawai Sumber Manusia, tinggal di Batu Caves) Mohd Shukri (guru di Ulu Bernam, Selangor) dan yang bongsu Mohd Sharbi Sharbi (pekerja swasta di KL dan tinggal di Taman Melewar, Batu Caves/Gombak). Abang Noran boleh copy and paste terus. tks

    ReplyDelete