Pages

Sunday, May 30, 2010

Melancung Ke Samarinda, Kalimantan Timur

Pakdenoran dengan Azidin di hadapan replika takhta Kesultanan Kutai
Balai penghapan kesultanan Kutai
replika tahkta kesultanan Kutai
Replika kesiltanan Kutai
Ruang peraduanan kesultanan Kutai




Perkampungan di tepi sunagi di Samarinda

Penenun kain samarinda

Satu lorong di perkampungan penenun kain
Penenun kain samarinda
Salah satu papan tanda di kota Samarinda

Saya pernah melancung ke Samarinda beberapa tahun dahulu tanpa mengetahui ada kaitan dengan Daeng Selili. Beberapa tahun lalu saya baru tahu saya ada kaitan dengan Daeng Selili bahawa saya keturunan ke 10 dengan isterinya dari Perak Raja Tengah. Di Perak Daeng Selili dikenali berbagai gelaran salah satu yang termashor Maharajalela Pancung tak bertanya, Daeng Celah, Haji Besar dan Mufti Perak Pertama.

Di sini yang lampirkan gambar-gambar semasa melancung ke Samarinda.


1 comment:

  1. TENGKU DAENG MOHD KHERIAugust 16, 2010 at 12:25 PM

    salam saya tak tahu nak panggil pangkat apa kt pakcik pakde noran.saya kheri kita pernah pergi ke tawau sabah pada 18 dec 2009.saya dari taiping perak anak saudara kepada raja azmi.kalau pakcik leh ingat la.bila saya tengok gambar ni rasa macam sejuk je tengok.bila lagi pakcik nak ke samarinda?boleh saya join sekali.kalau ada cerita atau gambar terbaru boleh pakcik upload dlm blog pakcik.saya berada dengan saudara ariffin anak mail tok seri yg tinggal bersama makciknya not di bukit chandan.saya pun baru tahu kami ni ada pertalian saudara.kami memang berminat untuk mencari salasilah keluarga tapi tidak tahu bagaimana caranya,mungkin pakcik boleh tolong kami.semoga dengan adanya pakcik pakde nordin dan saudara2 yg lain dapatlah kita mengenali dan merapatkan ikatan kekeluargaan sesama kita.salam.

    ReplyDelete